FRSE Upowszechnianie
Projekty Erasmus+/FERS VET i SCH w praktyce
Jak dołączyć do sieci Erasmus? Z jakimi wyzwaniami wiąże się realizacja projektów unijnych? Jak wygląda zarządzanie czasem i zasobami? Odpowiedzi na te pytania szukaliśmy na spotkaniu zorganizowanym 21. maja 2025 r. w Technikum Technologii Cyfrowych im. J. Karpińskiego w Szczecinie. Szkoła realizuje projekty UE od niemal dekady i chce dzielić się swoim knowhow w tym zakresie. Zaproszenie skierowane było głównie do szkół zawodowych (technika i szkoły branżowe) ze Szczecina i okolic, które obecnie realizują projekty Erasmus, jak i tych, które nie mają w nich doświadczenia, a chciałyby spróbować.
Pomysł na wydarzenie zrodził się z chęci networkingu szkółE+ w mieście i okolicy. Beneficjenci programów UE zmagają się z różnymi wyzwaniami, warto wspierać się i uczyć od siebie nawzajem. Od pomysłu na projekt do raportu końcowego, który go oficjalnie zamyka, długa droga - a wskazówki innych czasem cenniejsze niż złoto…
Oferta programu Erasmus jest bardzo atrakcyjna i kusi swoją różnorodnością. Postanowiliśmy zawęzić tematykę spotkania do sektorów: KA122 VET „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego" oraz KA122 SCH „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”.
Spotkanie w TTC podzielone było tematycznie: w części pierwszej prelegentem był nasz gość specjalny p. Emilia Gwizd z Regionalnego Punktu Informacyjnego Erasmus+, działającego przy Kuratorium Oświaty w Szczecinie, która przedstawiła możliwości programu E+ dla sektora VET i SCHtj.działańw sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego oraz w edukacji szkolnej.
Projekty VET - VocationalEducation and Training – adresowane są tylko do szkół zawodowych; w ramach dofinansowania UE można m.in. wysłać uczniów na praktyki do wybranego przez siebie kraju europejskiego (i nie tylko) a nauczycieli przedmiotów zawodowych na kursy zawodowe i jobshadowing. Z projektów SCH – z których mogą skorzystać wszystkie typy szkół, możemy realizować wymiany międzynarodowe nauczycieli i uczniów, projekty współpracy między szkołami oraz inne inicjatywy w zakresie rozwoju edukacji szkolnej.
W części drugiejkrok po kroku prześledziliśmy drogę od pozyskania OID (Organisation ID) po złożenie wniosku. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się:
- co to jest OID; jakie dokumenty i w jakiej formie należy złożyć by uzyskaćniepowtarzalny numer, który identyfikuje daną organizację w systemie zarządzania projektami Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności, zarządzanym przez Narodowe Agencje;
- gdzie szukać rzetelnych informacji o Erasmus+ i czemu Przewodnik po Programie jest tak istotnym dokumentem;
- kiedy i gdzie składać wnioski o dofinansowanie projektów Erasmus+;
- ilu uczniów i nauczycieli można wysłać na projekty; gdzie i na jak długo;
- jak zbudowany jest wniosek KA122 VET i KA122 SCH, na co zwrócić uwagę przy jego pisaniu i jakie dokumenty warto załączyć do wniosku;
W ostatniej części spotkania drobiazgowo podsumowano działania zespołu projektowego w etapach: przed, w trakcie trwania projektu i po jego zamknięciu. Zaprezentowano również jak wygląda przebieg obecnie realizowanych projektów w Technikum Technologii Cyfrowych.
Uczestnicy spotkania: dyrektorzy szkół, koordynatorzy i nauczyciele zaangażowani w projekty zgodnie stwierdzili, że pracy jest dużo a same projekty są niezwykle wymagające i angażujące. Z drugiej jednak strony trzeba zdać sobie sprawę, że dzięki udziałowi uczestników w mobilnościach bardzo często:
- wyrównujemy szanse młodzieży z różnych środowisk,
- dajemy szansę na rozwój kompetencji i umiejętności, twardych i miękkich – rozwój komunikacji w językach obcych, otwartości na ludzi i świat, tolerancji;
- stwarzamy możliwości podpatrywania nowoczesnej edukacji w multikulturowym, europejskim środowisku.
Dziękując gościom majowego spotkania, na koniec chcielibyśmy podzielić się złotymi zasadami beneficjenta, byście i Państwo mogli czerpać ze źródła i możliwości, jakie daje nam udział w projektach Erasmus:
1. Zbuduj zespół, z którym podejmiesz wyzwanie (3-4 osoby);
2. Zapoznaj się z aktualnym Przewodnikiem po Programie Erasmus, zerknij na stronę erasmusplus, YT FRSE; skorzystaj ze szkoleń FRSE, podepnij się pod grupę koordynatorów Erasmus w social mediach – tam będziesz podglądał i uczył się od bardziej doświadczonych;
3. Określ cele projektu; opracuj Europejski Plan Rozwoju Szkoły na najbliższe lata oraz Strategię komunikacji;
4. Zadbaj, żeby wniosek był rzeczowy, konkretny, wyczerpujący, przemyślany;
5. Nie zniechęcaj się, jeśli nie dostaniesz dofinansowania… pamiętaj… Sometimes you win, sometimes you learn. Dostaniesz ocenę swojego wniosku z jego mocnymi i słabymi stronami… poprawisz, co trzeba i podejdziesz do wyzwania kolejny raz. Kiedyś na pewno się uda J
6. W trakcie realizacji projektu wszystko dokumentuj, publikuj - bądź w tym systematyczny;
7. Dziel się dobrymi praktykami z innymi nauczycielami, koordynatorami, nowicjuszami – teraz to oni będą uczyć się od Ciebie.
Materiały ze spotkania dostępne na www.technikumcyfrowe.pl w zakładce Projekty/FRSE.
Erasmus – zmienia świat, otwiera umysły!
Izabela Stępień
Koordynator projektów VET
w Technikum Technologii Cyfrowych
im. J. Karpińskiego w Szczecinie