Program praktyk
Materiały do pobrania:
Technikum Technologii Cyfrowych
I rok praktyk
Praktyki zawodowe w klasie trzeciej powinny zawierać następujące zagadnienia z kwalifikacji INF.02 Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych:
Dział programowy |
Tematy jednostek metodycznych | Wymagania programowe | Uwagi o realizacji | |
Podstawowe Uczeń potrafi: | Ponadpodstawowe Uczeń potrafi: | Etap realizacji | ||
I. Montaż i modernizacja komputera | 1. Montaż komputera | – dobierać narzędzia do określonych czynności monterskich – wykonywać montaż komputera zgodnie z zaplanowaną konfiguracją | – stosować przyrządy do pomiaru wielkości fizycznych związanych z przepływem prądu stałego i przemiennego – wykonywać konfigurację BIOS (Basic Input/Output System) /UEFI (Unified Extensible Firmware Interface), – wykonywać aktualizację BIOS/UEFI, – weryfikować poprawność zainstalowanych podzespołów | Klasa III |
2. Modernizacja komputera | – dobierać kompatybilne podzespoły w celu modernizacji komputera – planować czynności związane z modernizacją – wykonywać modernizację komputera | – sprawdzać poprawność montażu – kontrolować ustawienia BIOS/UEFI – rekonfigurować ustawienia BIOS/UEFI – weryfikować poprawność działania komputera po modernizacji – testować komputer osobisty po modernizacji | Klasa III | |
3. Instalacja systemu operacyjnego | – zainstalować system operacyjny na komputerze osobistym – wykonać aktualizację systemu operacyjnego – wyszukać brakujące sterowniki, – zainstalować brakujące sterowniki podłączanych urządzeń | – skonfigurować aktualizacje systemy operacyjne | Klasa III | |
4. Konfiguracja systemu operacyjnego | – skonfigurować ustawienia systemu operacyjnego według wskazań producenta | – skonfigurować ustawienia systemu operacyjnego według wskazań użytkownika | Klasa III | |
5. Zabezpieczenia komputer | – zainstalować oprogramowanie zabezpieczające system operacyjny – skonfigurować oprogramowanie zabezpieczające zgodnie z wymaganiami użytkownika – rozpoznać rodzaje kopii bezpieczeństwa systemu operacyjnego – wykonać kopię bezpieczeństwa systemu operacyjnego – wykonać kopię bezpieczeństwa plików i katalogów, – skonfigurować oprogramowanie zabezpieczające system operacyjny MS Windows | – dobrać zabezpieczenie do zidentyfikowanego rodzaju zagrożenia, – zastosować politykę kopii bezpieczeństwa – zdiagnozować błędy połączenia sieciowego z poziomu systemu operacyjnego – skonfigurować zasady zabezpieczeń lokalnych – zarządzać zasadami grup, – zmienić uprawnienia do plików i katalogów w interfejsie tekstowym i graficznym w systemie operacyjnym | Klasa III | |
II. Montaż sieci komputerowej | 1. Montaż okablowania strukturalnego | – rozróżnić narzędzia i urządzenia do montażu sieci komputerowych – dobrać narzędzia do określonych czynności monterskich – posługiwać się narzędziami monterskimi zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy – zmontować okablowanie sieciowe zgodnie z projektem lokalnej sieci komputerowej – zamontować pasywne elementy zgodnie z projektem lokalnej sieci komputerowej – zweryfikować poprawność montażu okablowania strukturalnego | – dobierać systemy organizacji okablowania sieciowego | Klasa III |
Planowane zadania
Zapoznanie z rzeczywistymi warunkami pracy informatyka.
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody:
Formy organizacyjne
Praktyki powinny odbywać się w zakładach i instytucjach zatrudniających informatyków oraz wykorzystujących szeroko rozumiany sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Mogą to być firmy i serwisy komputerowe (również ze sprzętem mobilnym), ale także wszelkiego rodzaju biura i urzędy wszystkich szczebli administracji, hurtownie i sklepy, centra logistyczne.
Środki dydaktyczne
Urządzenia narzędzia i dokumentacja wykorzystywana na stanowisku pracy.
Zalecane metody dydaktyczne
Zaleca się stosowanie pokazu z instruktażem oraz ćwiczeń.
Formy organizacyjne
Praktyki powinny być prowadzone w formie pracy indywidualnej lub grupowej.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia
Zaleca się systematyczne ocenianie postępów ucznia oraz bieżące korygowanie wykonywanych czynności.
Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniające
• dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb ucznia,
• dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości ucznia.
II rok praktyk
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Praktyki zawodowe w klasie czwartej powinny zawierać następujące zagadnienia z kwalifikacji INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych:
Dział programowy | Tematy jednostek metodycznych | Wymagania programowe | Uwagi o realizacji | |
Podstawowe Uczeń potrafi: | Ponadpodstawowe Uczeń potrafi: | Etap realizacji | ||
I. Tworzenie witryn internatowych | 1. Tworzenie stron zgodnie z projektem | – zanalizować projekt strony internetowej pod kątem potrzebnych plików graficznych, multimedialnych oraz narzędzi, – przygotować strukturę strony internetowej zgodnie z projektem, – stworzyć stronę zgodną z wytycznymi dotyczącymi ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie, | – wykonać projekt układ sekcji na stronie internetowej – dobrać paletę barw dla strony internetowej – dobrać czcionki dla strony internetowej, – uwzględnić potrzeby użytkowników z różnymi niepełnosprawnościami przy projektowaniu stron internetowych, np. kontrast, powiększenie, inne elementy wspomagające niepełnosprawnych, | Klasa IV |
II. Administrowanie bazami danych | 1. Tworzenie baz danych | – stworzyć kopię zapasową struktury bazy danych – przywrócić dane z kopii zapasowej bazy danych – importować i eksportować tabele bazy danych | – zdefiniować struktury baz danych przy użyciu instrukcji języka zapytań | Klasa IV |
2. Administrowanie bazami danych | – zmieniać rekordy w bazie danych przy użyciu języka SQL – usuwać rekordy w bazie danych przy użyciu języka SQL – tworzyć skrypty w strukturalnym języku zapytań – zaimportować dane z pliku – eksportować strukturę bazy danych i dane do pliku – utworzyć użytkowników bazy danych – określić uprawnienia dla użytkowników | – wyszukać informacje w bazie danych przy użyciu języka SQL – programować skrypty automatyzujące proces tworzenia struktury bazy danych – zweryfikować poprawność kopii zapasowej bazy danych | Klasa IV | |
III. Zarządzanie CMS | 1. Instalacja i konfiguracja CMS | – skonfigurować systemy zarządzania treścią, – administrować systemem zarządzania treścią, – zastosować szablony dla systemów zarządzania treścią, | – przygotować do instalacji system zarządzania treścią, – zainstalować systemy zarządzania treścią, | Klasa IV |
2. Zarządzanie CMS | – skonfigurować szablony dla systemów zarządzania treścią, – instalować gotowe szablony dla systemów zarządzania treścią, – konfigurować gotowe szablony dla systemów zarządzania treści, – zaktualizować systemy zarządzania treści, – zaimportować materiały multimedialne do systemów zarządzania treści, | – projektować strony internetowe przy wykorzystaniu systemów zarządzania treścią, | Klasa IV | |
IV Aplikacje internetowe | 1. Tworzenie aplikacji internetowych | – definiować zmienne o typach prostych, – definiować stałe, – definiować własne łańcuchy, – wyświetlać łańcuchy – rozpoznawać operatory arytmetyczne, przypisania, logiczne – zastosować w programach instrukcje sterujące, – tworzyć proste aplikacje, – zastosować gotowe funkcje zdefiniowane w języku programowania, – tworzyć proste klasy, – tworzyć obiekty, – dołączać biblioteki do kodu programu | – wykonywać operacje na łańcuchach, – stosować operatory arytmetyczne, przypisania, logiczne – analizować kod zapisany w języku skryptowym po stronie klienta, – tworzyć własne funkcje, – wykonywać operacje na zmiennych typu tablicowego, – tworzyć metody klasy, – tworzyć konstruktor w klasie, – korzystać z dziedziczenia, – zastosować gotowe klasy języka programowania – skorzystać z wybranych funkcji z bibliotek i frameworków języka JavaScript:, – zastosować w programie obsługę zdarzeń, | Klasa IV |
– skorzystać z wybranych funkcji z bibliotek i frameworków języka JavaScript, – zastosować biblioteki wykorzystywane w skryptach po stronie klienta, – wyszukać błędy w kodzie źródłowym programu, – poprawiać błędy w tworzonych programach, – zastosować komentarze w kodzie źródłowym programu, | – stworzyć stronę internetową reagującą na zdarzenia użytkownika, takie jak klikanie, przewijanie czy wprowadzanie danych do formularza, – utworzyć formularz weryfikujący poprawność wprowadzanych danych; |
| ||
2. Testowani aplikacji internetowych | – wyszukać błędy w kodzie źródłowym programu, – poprawiać błędy w tworzonych programach, | – zastosować debugger w przeglądarce internetowej, – wykonać testy tworzonych programów, | Klasa IV |
Planowane zadania
Zapoznanie z rzeczywistymi warunkami pracy informatyka.
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody:
Formy organizacyjne
Praktyki powinny odbywać się w zakładach i instytucjach zatrudniających informatyków oraz wykorzystujących szeroko rozumiany sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Mogą to być firmy i serwisy komputerowe (również ze sprzętem mobilnym), ale także wszelkiego rodzaju biura i urzędy wszystkich szczebli administracji, hurtownie i sklepy, centra logistyczne.
Środki dydaktyczne
Urządzenia narzędzia i dokumentacja wykorzystywana na stanowisku pracy.
Zalecane metody dydaktyczne
Zaleca się stosowanie pokazu z instruktażem oraz ćwiczeń.
Formy organizacyjne
Praktyki powinny być prowadzone w formie pracy indywidualnej lub grupowej.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia
Zaleca się systematyczne ocenianie postępów ucznia oraz bieżące korygowanie wykonywanych czynności.
Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniające
• dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb ucznia,
• dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości ucznia