2023-KA122-SCH „Rozwijaj umiejętności językowe w multikulturowej Europie”

Informacje o przedsięwzięciu nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000113978 pod nazwą: „Rozwijaj umiejętności językowe w multikulturowej Europie” w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej" współfinansowanego przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+:
Tytuł przedsięwzięcia: | „Rozwijaj umiejętności językowe w multikulturowej Europie” |
Źródło dofinansowania: | Budżet środków europejskich 82,52% Środki budżetu krajowego 17,48% |
Działania, które będą realizowane w ramach przedsięwzięcia: | 10-dniowe kursy językowe dla nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych z Technikum Technologii Cyfrowych im. Jacka Karpińskiego w Szczecinie: - mobilność 1: Granada, Hiszpania - czerwiec-lipiec 2024 - mobilność 2: St. Julian, Malta - czerwiec-lipiec 2024; |
Grupa docelowa przedsięwzięcia: | Nauczyciele (17 osób) przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych Technikum Technologii Cyfrowych im. Jacka Karpińskiego w Szczecinie |
Cele przedsięwzięcia: | 1. Wzmacnianie kompetencji kluczowych w obszarze znajomości języka angielskiego ogólnego nauczycieli 2. Wzmacnianie kompetencji kluczowych w obszarze znajomości języka hiszpańskiego ogólnego nauczycieli 3. Wzmacnianie kompetencji kluczowych w obszarze znajomości języka angielskiego zawodowego branży IT nauczycieli oraz wzrost cyfrowych umiejętności dydaktycznych 4. Rozwój kompetencji personelu i kadry zarządzającej w zakresie zarządzania projektami 5. Podniesienie europejskiego wymiaru szkoły poprzez uczestnictwo w życiu demokratycznym, wspólne wartości i zaangażowanie obywatelskie |
Rezultaty przedsięwzięcia: | Założone w projekcie rezultaty to: - poprawa kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie metodyki nauczania przedmiotów zawodowych w języku obcym; - zdobycie doświadczenia praktycznego i nowych umiejętności aktywnego nauczania i uczenia się; - nauka języków obcych, w szczególności w zakresie słownictwa specjalistycznego; - rozwijanie świadomości konieczności kształcenia ustawicznego w kompetencjach zawodowych; - doskonalenie kompetencji informatycznych i edukacyjnych oraz w dziedzinie komunikacji międzykulturowej; - rozwijanie umiejętności pracy w grupie, rozwiązywania problemów, kreatywności, podejmowania ryzyka i odpowiedzialności w obrębie własnego rozwoju zawodowego; - rozwijanie kompetencji miękkich w zarządzaniu zespołem (np. uczniowie w klasie); - zwiększenie otwartości i mobilności zawodowej w przyszłości na międzynarodowym rynku pracy; - zrozumienie różnych systemów i praktyk, strategii edukacyjnych w innych krajach, - zwiększenie zdolności do inicjowania zmian we własnej placówce i poza nią. |
Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych przedsięwzięcia: | 51 334,00 EURO / 242 681,49 PLN |
Wysokość dofinansowania ze środków europejskich: | 200 260,77 PLN |

Rozwijamy kompetencje, przełamujemy bariery – Projekty FRSE w TTC
Przez 18 miesięcy, od grudnia 2023 do maja 2025 roku, Technikum Technologii Cyfrowych w Szczecinie realizuje projekt 2023-KA122-SCH, którego głównym celem jest wzmocnienie kompetencji językowych i zawodowych kadry pedagogicznej. Projekt odpowiada na realne potrzeby naszej szkoły – zarówno w zakresie rozwoju języka angielskiego i hiszpańskiego, jak i przygotowania do współpracy międzynarodowej oraz wdrażania nowoczesnych metod nauczania.
W ramach mobilności 17 nauczycieli wzięło udział w intensywnych kursach językowych i metodycznych na Malcie (10 osób) oraz w Hiszpanii (7 osób). Szkolenia koncentrowały się na języku ogólnym, specjalistycznym słownictwie z zakresu IT, a także narzędziach cyfrowych wspierających nauczanie.
Dzięki udziałowi w projekcie uczestnicy kursów:
· przełamywali bariery językowe i kulturowe,
· rozwijali umiejętności komunikacyjne i dydaktyczne,
· zdobywali nowe inspiracje do pracy z młodzieżą,
· nawiązali kontakty z partnerami edukacyjnymi z Europy.
Rezultatem projektu jest nie tylko wzrost kwalifikacji zawodowych wszystkich uczestników, ale również trwałe zmiany w codziennej pracy naszej szkoły – więcej języka angielskiego na lekcjach zawodowych, nowoczesne podejście do nauczania i silniejszy impuls do dalszej umiędzynarodowionej współpracy z innymi szkołami, placówkami edukacyjnymi i pracodawcami z obszaru zjednoczonej Europy.
Projekt 2023-KA122-SCH
„Rozwijaj umiejętności językowe w multikulturowej Europie”
KROK PO KROKU
Rozpoczynamy rekrutację do projektu FRSE!
· marzec 2024
Technikum Technologii Cyfrowych w Szczecinie informuje o rozpoczęciu rekrutacji do projektu „Rozwijaj umiejętności językowe w multikulturowej Europie”, realizowanego w ramach programu FRSE na zasadach Erasmus+ (2023–2025). Projekt skierowany jest do nauczycieli naszej szkoły i zakłada udział w zagranicznych kursach językowych oraz działaniach przygotowujących do pracy w międzynarodowym środowisku edukacyjnym. Głównym celem inicjatywy jest rozwój kompetencji językowych, zawodowych i międzykulturowych naszej kadry pedagogicznej, szczególnie w kontekście kształcenia zawodowego w branży IT.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauczycieli do zapoznania się z zasadami rekrutacji i złożenia dokumentów w wyznaczonym terminie.
Dołącz do projektu i rozwiń swoje umiejętności z FRSE!
Tutaj można znaleźć regulamin rekrutacji oraz wzory deklaracji:
https://drive.google.com/file/d/18YveNJ3JyU7x8nUA83BWHoLQg1Ac7PK3/view?usp=drive_link
Ogłaszamy wyniki rekrutacji do projektu FRSE dla nauczycieli!
· kwiecień 2024
Informujemy, że do projektu zakwalifikowało się 17-stu nauczycieli z naszej szkoły J
10 osób weźmie udział w 2-tygodniowym kursie języka angielskiego w St. Julian`s na Malcie w szkole EC English - https://ecenglish.com/en/schools/malta/learn-english-in-malta-adults/ , a 7 osób pojedzie do Granady w Hiszpanii na kurs języka hiszpańskiego w szkole Bristol Academy - https://bristolprivatelessons.es/, przy współpracy z naszym partnerem Europuente - https://europuente.com/pl/.
Rozpoczynamy działania przygotowawcze do mobilności!
· maj – czerwiec 2024
W ramach projektu „Rozwijaj umiejętności językowe w multikulturowej Europie” rozpoczynamy realizację zajęć przygotowawczych do mobilności zagranicznych. Zakwalifikowani uczestnicy biorą udział w zajęciach on-line i stacjonarnych, które przygotują nauczycieli do efektywnego uczestnictwa w kursach językowych w trakcie wyjazdów szkoleniowych. W programie przygotowań przewidziano:
- kurs języka angielskiego komunikatywnego (ogólny z elementami zawodowego IT) – 6 x 1,5 godziny, plan zajęć dostępny w kalendarzu Teams. Materiały z lekcji będą dostępne tutaj: ENGLISH 4 MOBILITY
- zajęcia z zakresu przygotowania kulturowego (akulturacja/szok kulturowy oraz zapobieganie lękom) - https://drive.google.com/drive/folders/19clxIQ1BritNJpT0axgvq4U2zHrbzc5x?usp=drive_link,
- szkolenie z BHP i pierwszej pomocy (dla osób które nie posiadają aktualnych szkoleń).
Zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli TTC oraz specjalistów, a udział w nich jest obowiązkowy dla wszystkich uczestników mobilności. Przygotowanie merytoryczne, językowe i organizacyjne jest kluczowe, by jak najlepiej wykorzystać możliwości rozwoju zawodowego i osobistego oferowane przez program FRSE.
Trwa realizacja mobilności zagranicznych w ramach Projektu FRSE!
· czerwiec - lipiec 2024
Uczestnicy projektu od 23 czerwca 2025 roku rozpoczynają udział w 2-tygodniowych zagranicznych kursach językowych na Malcie i w Hiszpanii. To intensywny czas nauki, wymiany doświadczeń i rozwijania kompetencji w międzynarodowym środowisku edukacyjnym.
W trakcie mobilności uczestnicy:
- biorą udział w codziennych zajęciach językowych prowadzonych przez doświadczonych lektorów – https://drive.google.com/drive/folders/1BVYKtG0Ls7ivbBmrkbZADlly4Ny_YMf8?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/12bSFasofpd2LKCW1B2n6yXhw8QNPsxm1/view?usp=drive_link,
- doskonalą umiejętności komunikacyjne (angielski lub hiszpański) w kontekście zawodowym i społecznym,
- poznają kulturę i system edukacji kraju goszczącego - https://drive.google.com/drive/folders/14GP3CuMdHdDhK97L8eLYzNRRCUNGJSjR?usp=drive_link, https://drive.google.com/drive/folders/1Injw_lwEuEEm5ZVXJQ_jNPhOw41gtERV?usp=drive_link,
- realizują zadania projektowe, współpracując z innymi uczestnikami swoich mobilności,
- reprezentują naszą szkołę na forum międzynarodowym, dzieląc się dobrymi praktykami i promując ideę współpracy europejskiej - https://drive.google.com/drive/folders/1mry7250qxtnHNKEjvY2dHNfUXZScsr0-?usp=drive_link.
Mobilności są również okazją do integracji i budowania relacji międzykulturowych, a zdobyte doświadczenia będą stanowić cenny zasób w pracy dydaktycznej nauczycieli Technikum Technologii Cyfrowych w kolejnych latach ich pracy w szkole.
Video-relacje z mobilności:
St. Julian`s, Malta:
https://drive.google.com/file/d/11LwSaN7odHatsPwQZEDjX-UdBAQHt8DC/view?usp=drive_link
Granada, Hiszpania:
https://drive.google.com/file/d/10pysaiC12ljDMrsgEYEmNzfUdhd2KNKt/view?usp=drive_link
Media społecznościowe TTC oraz naszych partnerów o naszych mobilnościach:
https://drive.google.com/file/d/1sUey8hqYHRia7N_PdanFfCuR2QMc5-ws/view?usp=drive_link
Trwa wdrażanie rezultatów i dzielenie się zdobytymi doświadczeniami!
· wrzesień 2024 – maj 2025
Zadania, które realizują nauczyciele po zakończeniu mobilności to:
1. Wypełnienie obowiązków formalnych: nauczyciele wypełniają raporty indywidualne i przekazują je wraz z dyplomami ukończenia kursu koordynatorowi projektu.
2. Upowszechnianie rezultatów mobilności:
- biorą aktywny udział w spotkaniach Rady Pedagogicznej poświęconych prezentacji efektów kursów:
https://drive.google.com/drive/folders/1PbcudYcDjKHn2XeurXArWAvFBXAQjhD3?usp=drive_link,
https://create.kahoot.it/details/duplikat-malta/3b275f02-11ad-4cfe-abb1-88dcb9e4df13
- prezentują uczniom, rodzicom i innym nauczycielom materiały dydaktyczne opracowane po mobilnościach:
https://drive.google.com/drive/folders/1ZClqVhTucbhAW82G5Qi56Rrg0goG0bzz?usp=drive_link,
https://drive.google.com/drive/folders/1-4eVMQ1m5sLWwJoNtV0QiRIxcPrqaUYU?usp=drive_link
- prowadzą warsztaty dla innych nauczycieli i uczniów, dzielą się nowymi metodami, narzędziami TIK, elementami edukacji międzykulturowej,
- umieszczają relacje z mobilności oraz z działań po-mobilnościowych na stronie WWW szkoły, w mediach społecznościowych, na tablicach informacyjnych w szkole i jej okolicach,
- informują o finansowaniu projektu,
- propagują wspólne wartości UE w trakcie lekcji wychowawczych i codziennej działalności dydaktyczno-wychowawczej:
https://drive.google.com/drive/folders/1ZClqVhTucbhAW82G5Qi56Rrg0goG0bzz?usp=drive_link
3. Wdrożenie zdobytej wiedzy do pracy dydaktycznej:
- stosują w praktyce poznane narzędzia i metody, np. w nauczaniu języka angielskiego, JAZu lub przedmiotów zawodowych IT, inspirują uczniów do realizowania ciekawych projektów:
https://www.maciejserver.pl/erasmus/index.html
https://wordwall.net/resource/91053942/poj%c4%99cia-matematyczne-w-j-angielskim-2
https://learningapps.org/view40524941
https://konkursmatematykaang.netlify.app/
https://sztywnygit1312.github.io/quiz-matma/
https://9ayhe.github.io/matematyka-po-angielsku/
- tworzą scenariusze lekcji z elementami języka angielskiego lub hiszpańskiego lub międzykulturowości,
- prowadzą lekcje pokazowe dla innych nauczycieli i uczniów (lub przedszkolaków):
https://drive.google.com/drive/folders/1-4eVMQ1m5sLWwJoNtV0QiRIxcPrqaUYU?usp=drive_link
4. Wsparcie dla kolejnych edycji projektów i mobilności:
- pomagają w rekrutacji przyszłych uczestników innych projektów, np. przez dzielenie się doświadczeniem ze swoich mobilności,
- biorą udział w działaniach przygotowawczych, prowadzą mentoring dla uczestników innych projektów, pełnią rolę opiekunów oraz koordynatorów.
5. Raportowanie i refleksja:
- biorą udział w ewaluacji końcowej projektu, podsumowują korzyści osobiste i zawodowe, sporządzają raport końcowy uczestnika (do 25 maja 2025 roku).
- opracowują dokumentację końcową – a koordynator projektu dokonuje opisu zmian, jakie wprowadzono w praktyce szkolnej po powrocie z mobilności i składa sprawozdanie końcowe do Agencji FRSE.
Zakończenie projektu!
· czerwiec - lipiec 2025
Z Granady i Malty… prosto do sal lekcyjnych!
Wróciliśmy z walizkami pełnymi pomysłów, głowami pełnymi wiedzy i sercami pełnymi motywacji do edukowania młodzieży z TTC (oraz, nie ukrywamy, odrobiną tęsknoty za słońcem również!). Wszyscy nasi uczestnicy po intensywnych szkoleniach językowych i międzykulturowych są już gotowi na stałe wprowadzać europejskie standardy do swojej codziennej pracy w TTC.
Zamiast paelli i pastizzi – teraz serwują nowoczesne metody nauczania, aktywizujące ćwiczenia i inspiracje z innych stron Europy. A wszystko to w ramach projektu FRSE „Rozwijaj umiejętności językowe w multikulturowej Europie”.
Nie mówcie, że nauczyciele nie podróżują – my właśnie wylądowaliśmy… na nowym poziomie edukacji!